Sunday, December 14, 2008

Singer oh Singer

Lately, aku notice ler wife aku nei rajin sangat dok menjahit....dok buat sendiri tudung dia...cayalah darling aku nei...even without any background in sewing, but she still managed to do it by herself. Aku pun tak tahu sangat ler hal jahit2 nei...tak silap aku, last sekali aku dok jahit nei...masa aku bujang2 dulu ler...tak tahu ler plak nama jahitan aku tu...main hentam ajer....janji boleh pakai seluar..... Aku ingat lagi, masa tu aku dok kat Penang, dok kerja kilang perabot....so almaklum ler....hari2 'makan' habuk kayu, sampai seluar aku koyak kat celah kangkang..angkara dok panjat naik kontena untuk arrange shipment to Korea. So, biler balik umah jahit ler, then the following day lepas basuh, aku pakai lagi, ingat2 dah kuat dah jahitan tu..rupanya baru jer naik motor....dah koyak balik...patut ler rasa 'berangin' semacam ajer kat bawah tu masa tengah naik motor nak gi kerja. Al-maklum ler kena angin pagi...nasik baik ler ader seluar kecik.

So bulan nei, target nak beli ler mesin jahit kat wife aku, since she is so passionate in sewing. Aku dah tengok macam2 brand dah mesin jahit nei....Singer, Global, etc. Tapi aku dah berkenan kat mesin jahit nei...ala2 janji boleh guna buat beginner cam wife aku....ader last 2 weeks aku ngan wife aku gi tengok demo Singer kat Kompleks PKNS, yang promoter tu nampak gayanya macam2 pulun nak kasi discount suruh aku beli mesin jahit Singer dia, katanya 'abang boleh bayar guna kredit kad, kalau tak nak bayar cash, installment pun kami sediakan' . Aku kalau hutang2 nei, sorry ler...aku tak suka. Biar tak beli pun tak per, janji jangan dok hutang. Kredit card pun sama gak....aku la nei dah nekad ngan wife aku, supaya tak guna credit card lagi dah. So kami la nei, dok bayar bulan credit card. Nanti, kalau ader duit lebih, aku nak tutup terus credit card nei. Naper ler kami nei dulu2 'bodoh' nak guna credit card nei. Bagi aku, saper yang guna credit card, nei golongan 'kaya tahab papakedana'. So aku berazam nak keluar golongan ini tak lama lagi.

So, bulan nei Insya-Allah kalau ader rezeki lebih, so boleh ler beli mesin jahit Singer kat wife aku by cash. Aku dok pi survey, approx. price RM650. Takper, aku dah cakap ngan wife aku, kalau dia ader mesin jahit nanti, aku nak minta dia buat baju kemeja, seluar dan macam2 ler lagi ler...nanti nak beli buku belajar menjahit plak. Adik ipar aku ader kat Johor, lulusan Politeknik Johor Bharu dalam jahitan, tapi aku pelik naper ler dia dok suka sangat kerja ngan orang. gaji tak banyak mana pun. Kalau buka kedai jahit sendiri, sure dah kaya, tambah dia nei pandai buat baju raya. Aku ngan wife aku tak latat dok beleter kat dia pasai nei, dah berbuih mulut2 nei nasihatkan dia.

0 comments: