Friday, December 19, 2008

Ragam Washing Machine

Memang penat giler rasanya biler takder washing machine kat rumah.  La nei yang ader tu dah rosak, so aku malas nak repair sebab cost nak repair ngan sama ngan ambik yang new one. So better ler ambik yang baru.  

Dah rasa nak tercabut tangan2 aku nei biler dok 'memberus' kat bilik air biler balik dari kerja.
 
Memandangankan aku nei lelaki mithali ler katakan, so aku pun 'mengofferkan' diri aku untuk membantu wife aku ler buat sementara nei untuk membasuh semua baju kat umah (baju aku+wife aku+BOGEMON). Yer ler, aku nak meringankan beban wife aku ajer, tengok sian plak sebab dia kena masak lagi kat kita orang (aku nei jenis suka makan kat umah). So kerna terpaksa, aku merelakan mengoffer diri aku ler untuk membantu dia, sebab kulit dia nei jenis sensetif sikit. Opss bukan sikit tapi banyakkkk. So aku kena redha ajer ler.

So lepas kena dengan penangan nei, then baru ler aku realise betapa pentingnya washing machine dalam hidup aku. Teringat aku masa zaman kecik-kecik dulu, mak aku ari-ari dok memberus baju2 kat rumah dengan tangan aje tanpa ader washing machine. So la nei baru ler aku realise betapa susah + penatnya dok memberus baju. Tapi depa tak pernah komen penat ker aper ker....aku tak pernah nampak plak dia dok komen dalam 'blog' dia.  

Last night aku gi Carefour Subang Jaya ngan my wife, so kita orang dok pi usha kat area barang electric, aku dah nekad nak 'cekup' satu yang dah lama aku mengidam (sebab aku really exausted dah dok menonyoh).  Before, we all ader ler usha kat few places ler, tapi aku rasa barang electric kat Carrefour Subang Jaya nei memang berbaloi ler harganya kalau nak dicomparekan dengan kat tempat lain. Lagi pun, la nei depa dok buat year-end sale. Wah...nei baik punya dok promote Carrefour. Tapi based on my experience, aku nei memang suka beli electric products kat Carefour., sebab 3B concept....Belek, Bayar, Belah

So cari punya cari, lastly dapat ler cekup, lepas bayar kat counter, terus aku bawak masuk dalam kereta chow balik kat Shah Alam. Lupa plak, mamat promoter tu baik punya dok sengeh kat aku, biler aku hulur cash kat dia. Dalam hati aku nei, kasi ler discount sikit ker or less down sikit commission ko, so dapat ler aku beli lagi murah.

Tapi biler sampai kat umah, kepala paip pulak tak boleh nak sambung ngan kepala machine. Aku dah hangin dah masa tu. So takpe, esok aku balik kerja nak singgah jap kat kedai hardware. Tapi biler aku bangun pagi nei, saja nak try test switch-on ler, end up power supply plak tak der.....Aper lagi aku dah membara nei, bayar mahal2 tapi hampeh takleh guna.

Moral of the story: 

  • Kaum lelaki nei sekali sekala kena menjadi 'wife' kat umah sama. Jangan ler dok asyik  jadi 'raja' dok asyik mengarah/mengomen ajer.
  • Kalau nak  beli barang electric, pegi ler buat survey dulu. Tak kisah ler mana2 jer, even kat Court Mammoth (nei tempat paling aku benci nak pi - price macam cipan!!!). Then start to do some homework  by comparing the prices. Jadi ler pengguna bijak.
  • Don't forget to 'test power' dulu kat mana kedai sebelum nak you decide nak cekup. Nanti dua tiga kali kerja nak pi bawak balik pi sana, bawak pi balik. Kiranya aku nei dah macam terkena ler nie. Nak buat macam mana, padan muka aku.
  • Pay by cash jangan dok berhutang2. Kalau tak mampu, sabo jer dulu, manual hand wash ajer dulu, later automate.
  • Bawa pita pengukur, ukur keluasan kete dulu, kang tak muat nak bawa masuk dalam kete. Dah nak save sangat kan, kalau idak kena bayar lagi courier charges, kedubuk kedebak sama gak macam harga asal before discount.

0 comments: